Het Nationaal Petrol Onderzoek - uitgevoerd door Foodstep - dé meting onder ruim 12.000 consumenten over hun bezoek aan tankstations en het rijgedrag laat zien dat het bezoek aan de snelwegstations het afgelopen jaar (2014) is gestegen. Dat is heel opvallend en een trendbreuk met vorig jaar. Ook worden er in de shops gemiddeld meer artikelen verkocht. De conversie, het aantal tankers dat ook in de shop iets koopt, is gestegen van 36 naar 39 procent. Puur kijkend naar eten en drinken ging het percentage van 20 naar 24 procent, een verhoging van zelfs 20%. Dit heeft vooral te maken met de stijging van het aantal promotiecampagnes en de toename van acties en combideals in de shops.

Ook de kwaliteit van de tankstations is verbeterd en het aanbod van het assortiment is uitgebreid, meer sfeer, gezelligheid en ter plekke vers bereide producten. Het assortiment sluit hierdoor meer aan bij de behoeften van de klant. Daarnaast kiezen de merken steeds vaker voor een samenwerking met sterke formules, zo is afgelopen september bij Shell Haarrijn aan de A2 's werelds eerste Starbucks vestiging bij een tankstation geopend. Door de bredere invulling van de locatie en de centrale ligging worden de tankstations steeds vaker gebruikt als meetingpoint.

Het beslismoment, wat er gekocht wordt qua eten en drinken, vindt voor veel kopers plaats op het tankstation. Komen de bezoekers vaker gericht voor een kop koffie, voor de overige dranken geldt dat ruim 45% de keuze pas op de locatie zelf maakt. Ook bij het beslismoment van etenswaren laat het onderzoek zien dat de aankopen veelal niet gepland zijn en dat de bezoeker zich laat beïnvloeden door promotie en acties.

Kijk je naar de Shopping Mission - de reden dat een bezoeker primair bij een tankstation stopt - dan wordt duidelijk dat steeds minder bezoekers naar een tankstation komen puur om te tanken. Kwam vorig jaar 82 procent van de klanten naar een tankstation met als hoofdreden om te tanken, nu is dat nog maar 66 procent. De snelwegstations laten zelfs een nog sterkere verschuiving zien in de Shopping Mission. Slechts 42% stopt hier primair om te tanken, 28% van de bezoekers stopt in de eerste plaats om iets te eten of drinken te kopen in de shop. De Shopping Mission 2014 van de tankstations verschuift zo steeds meer van convenience naar destination.

Rien de Koning
Business Unit Manager Marktonderzoek