Eindhoven Airport, met 4,7 miljoen passagiers in 2016, is inmiddels de tweede luchthaven van Nederland. Volgens de afspraken tussen nationale en regionale belanghebbende partijen krijgt Eindhoven Airport de ruimte zich te ontwikkelen tot zo’n 6 miljoen passagiers tot en met 2019. Mooie cijfers, die ook de interesse wekken van een groot aantal merken. Flip Estourgie, Commercial Director, over de uitdagingen van Eindhoven Airport.

Always Easy, daar staat Eindhoven Airport voor en dat is overal merkbaar: de luchthaven is overzichtelijk, de loopafstanden zijn kort, het personeel is behulpzaam en parkeren kan direct naast de terminal. Meer en meer reizigers kiezen om die reden bewust voor Eindhoven Airport. Daarnaast is het aanbod aantrekkelijk: mensen hebben de keuze uit meer dan 75 bestemmingen. Het aantal bestemmingen en ook de frequentie op bestemmingen groeien.

Met de Eindhovense technologieregio Brainport als achterland, ligt de luchthaven bijzonder gunstig voor het zakelijk verkeer. Bovendien is Eindhoven Airport ook een interessante uitvalsbasis voor vakantiegangers uit het gebied tussen Utrecht en Noord-België. Naast de passagiersgroepen zijn er ook nog de naar schatting 1 miljoen halers en brengers. Met de uitbreiding in horeca en winkels, zullen deze mensen straks meer tijd doorbrengen op Eindhoven Airport. Al met al heel interessante doelgroepen voor de merken die adverteren op de luchthaven.

Het gemak voor de reiziger, een mix van luchtvaartmaatschappijen en de strategische ligging in een economisch sterk opkomende regio. Dat zorgt voor de groei in passagiers en dat heeft zijn aantrekkingskracht op de A-merken. Zo hebben onder andere Starbucks, Rituals, AH to go, McDonald’s en La Place hun weg naar Eindhoven Airport al gevonden.

De toenemende passagiersaantallen vragen om de nodige aanpassingen. Groei betekent voor een luchthaven uitbreiding op alle terreinen tegelijk: de terminal, de bagageafhandeling en de parkeergelegenheid. Daarom wordt er nu volop gebouwd aan een uitbreiding van de bagagehal en een ‘Multi Purpose Building’ met onder andere een overdekte OV-terminal, een McDonald’s restaurant en de mogelijkheid tot kort parkeren.

Groeien en toch overzichtelijk blijven. Dat is de uitdaging waar Eindhoven Airport nu voor staat. Ik denk dat we daar heel goed in gaan slagen. Het gemak voor de reiziger blijft centraal staan, gecombineerd met een uitstraling die bij Eindhoven Airport past: een dynamische omgeving met internationale allure.” 

Flip Estourgie
Commercial Director Eindhoven Airport