Fiat introduceerde in september 2016 de Talento, haar nieuwste bedrijfswagen. Om die lancering kracht bij te zetten, werd een grootscheepse campagne op touw gezet met onder andere tvcommercials en online advertising. Via het mediabureau van Fiat kwam Robbert van den Heuvel, communicatiemanager Fiat Groep, in contact met MMD. De advertenties in de On the Go Abri’s bij tankstations zorgden voor een waardevolle aanvulling op de grote campagne voor de Talento.

“De Fiat Talento is de opvolger van onze Scudo bedrijfswagen. De Talento is net wat ruimer en kent een mooie extra: de Cargo Plus doorlaadmogelijkheid onder de bijrijderstoel. Hierdoor kun je lange voorwerpen tot wel 4.15 meter meenemen in de wagen. Dat is behoorlijk uniek in dit segment bedrijfswagens. Daarnaast kent de Talento Euro 6-motoren: de meest schone technologie voor bedrijfswagens.

De Fiat Talento was vanaf september 2016 volop verkrijgbaar. In die periode stond ook een uitgebreide campagne op de planning, zowel online als via reclames op tv. Om die campagne zo succesvol mogelijk te maken, zijn we net voor de bouwvak gestart met een ‘soft lounge’ van de bedrijfswagen. Een voorbereidende campagne waarmee we het ‘Talento-zaadje’ alvast wilden planten zodat het kon ontkiemen in de aanloop naar de introductie.

Onderdeel van deze soft lounge was een awareness campagne voor de Talento via de MMD Abri’s bij de tankstations. Daar is de targetting immers sterk: tanken moeten chauffeurs van bedrijfswagens sowieso. Dat maakt een tankstation dé plek bij uitstek om onze doelgroep te bereiken. Het voordeel van adverteren bij tankstations boven billboards langs de snelwegen zit in de factor tijd: tijdens het tanken zijn mensen zich een aantal minuten lang bewust van hun omgeving en hebben dus ruim de gelegenheid om de advertenties in de abri’s tot zich te nemen.

Om de awareness verder te vergroten hebben we tijdens de soft lounge op verschillende websites en apps geadverteerd. Dat had ook een ander doel: op die manier konden we alvast in kaart brengen op welke sites en in welke apps de conversie het hoogst is en kregen we gegevens in handen waarmee we profielen konden samenstellen van personen die geïnteresseerd waren in de Talento. Dat bleken vooral mannen te zijn van 30 jaar en ouder, veelal zzp’er met een bouw- of klusbedrijf. De advertenties op de tankstations en de online testcampagne hebben tezamen een sterk fundament gelegd voor de grote campagne voor de daadwerkelijke lancering van de Fiat Talento na de bouwvak.”

Robbert van den Heuvel
Communicatiemanager Fiat Groep